Töötervise juhtimise koolitus: milline on tervishoiuasutuste tervis?

Kas tervishoiuasutused, mille ülesandeks on hoolitseda teiste tervise eest, hoolitsevad ka enda tervise eest? Millistest põhimõtetest lähtuda?

Arne Orvik tutvustas Ottawa hartat, mille kohaselt peaksid tervishoiuteenused liikuma üha rohkem ka tervisedenduse suunas, sh töötervise puhul. Kuidas aga organisatsiooni tervis ja juhtimine mõjutab tervishoiuteenuseid ja tervishoiutöötajaid?

Organisatsiooni tervist näitab see, kui edukalt tullakse toime erinevate osapoolte huvide ja pingetega, samas tagades patsientide, töötajate ja organisatsiooni heaolu. Üks pinge tuleneb asjaolust, et tervishoiuasutusi peaks juhtima (teisi organisatsioone ka muidugi) eelkõige inimlikest väärtustest lähtuvalt, nendega võivad aga konkureerida ärilised väärtused. Näiteks võib tuua olukorra, kus väärtuseks peetakse patsiendist hoolimist ja tema kuulamist, kuid töökoormus on nii suur, et reaalsuses on töötajal väga vähe aega patsiendiga tegelemiseks. Organisatsiooni tervis mõjutab kusjuures töötajaid rohkem kui patsiente. Seega ongi Orviku väljatöötatud mudelis töötajad ja patsiendid asetatud samale tasandile, olulisemale kohale kui tootlikkus. Samamoodi tuleks kõrgemale tasandile asetada teenuse kvaliteet ja töötajate terviklikkus (integrity), kõrgemale kui tõhusus.

Olen koolitanud õdesid üle Eesti kehalise töövõime hoidmise teemal ning sageli tuleb välja, et nad ei tunne end väärtustatuna, tervishoiuasutustes on fookuses patsientide heaolu, kuid unustatakse need, kes patsientide heaolu tagavad. Samas teame, et vähene toetus ja ülemäärane tööstress on seotud lisaks psühholoogilistele probleemidele ka kaelavalu ja seljavalu tekkega. Filosoofiline küsimus: millest siis tuleks alustada, kas ergonoomiliste töövõtete õpetamisest või pigem hoopis juhtidest ja organisatsiooni tervisest?

Lõppu intrigeeriv ja esmapilgul äraspidine küsimus Paul Crawfordilt: “Kes keda täna aitab, kes keda ravib? Mil määral aitavad patsiendid töötajate tervist edendada?” Kas me saaksime luua võimalused, et ka patsiendid mängiksid rolli tervishoiuasutuste ja sealsete töötajate tervise edendamises?

#NIVA2018